Удосконалення методу семіотичного аналізу матеріалів для виявлення інформаційно-психологічного впливу

Автор(и)

  • О.М. Трофимчук Доктор технічних наук, професор, член-кореспондент НАН України, директор Інституту телекомунікацій і глобального інформаційного простору НАНУ, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-3358-6274
  • С.В. Заболотний Здобувач, Інститут телекомунікацій і глобального інформаційного простору НАНУ, Київ, Україна https://orcid.org/0009-0000-1381-0510
  • В.О. Кацалап Докторант, Інститут телекомунікацій і глобального інформаційного простору НАНУ, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-4804-8022

DOI:

https://doi.org/10.32347/2411-4049.2025.1.111-124

Ключові слова:

метод семіотичного аналізу, інформаційно-психологічний вплив, пропаганда, цільова аудиторія, гіпотеза, управляюча інформація, інформаційний простір, деструктивна інформація

Анотація

Удосконалення методу семіотичного аналізу здійснюється в інтересах виявлення інформаційно-психологічного впливу на цільові аудиторії. Це пов’язано з тим, що існує невідповідність шляхом визначення домінуючих повідомлень в інформаційному просторі. Охарактеризовані основні наративи, що використовуються для виправдання збройної агресії, зокрема героїзація “СВО”, демонізація України та Заходу, а також створення образу росії як жертви міжнародної змови. Пояснено суть інтеграції текстових і візуальних елементів у пропагандистських матеріалах для формування емоційного інформаційно-психологічного впливу на молодь, яка є основною цільовою аудиторією.
Метою статті є удосконалення методу семіотичного аналізу для виявлення інформаційно-психологічного впливу шляхом врахування гіпотези на управління інформацією, що дозволить підвищити спроможності сил оборони України у протидії інформаційним загрозам на деокупованих територіях України.
Проведене дослідження дозволило окреслити основні напрями роботи в інформаційному просторі на деокупованих територіях України та розробити інформаційну технологію для ефективної протидії російській пропаганді. Під час комплексного аналізу методів інформаційно-психологічного впливу на визначені цільові аудиторії отримано зміст наративних елементів, які встановлюють її поведінку. Проаналізовано нові підходи до використання інструментів інформаційно-психологічних операцій, що дозволяє глибше зрозуміти їхню роль у маніпуляції суспільною свідомістю та забезпеченні ідеологічного впливу в довгостроковій перспективі. Результатом дослідження є опис та декомпозиція методу семіотичного аналізу для виявлення інформаційно-психологічного впливу на визначені цільові аудиторії із поетапним аналізом конкретних маніпуляцій. Це розширює теоретичне розуміння використання матеріалів як інструментів інформаційно-психологічного впливу, сприяючи глибшому аналізу пропагандистських стратегій росії у системі освіти. Тому наведене удосконалення методу семіотичного аналізу для виявлення інформаційно-психологічного впливу в умовах сучасного протистояння фейкам і дезінформації є необхідним інструментом оцінювання інформаційного простору. Впровадження удосконаленого методу семіотичного аналізу для виявлення інформаційно-психологічного впливу доцільно почати з окремих функціональних областей.

Посилання

Medinsky, V.R., Torkunov, A.V. (2023). History. History of Russia. 1945 – early 21st century: 11th grade. Moscow: Education.

Zelenin, V.V. (2017). Fundamentals of Myth Design: Psychotechnologies of Media Reality Management. Educational and Methodological Manual. Kyiv: "Gnozis".

Pocheptsov, G.G. (2023). Propaganda as management of knowledge and ignorance. Retrieved from https://detector.media/infospace/article/221158/2023-12-29-propaganda-kak-upravlenye-znanyem-y-neznanyem/

Absolute support of “SVO” and war “to the last ukrainian”. Medinsky showed a new history textbook. North. Realities. (2023, August 8). Retrieved from https://www.severreal.org/a/medinskiy-pokazal-novyy-uchebnik-istorii/32538897.html

Sevryugin, Igor. (2023, August 21). "Pumping with Hatred." History Teacher on New Propaganda Textbooks, Subjects, and Films for Russian Students and Schoolchildren. Current Time. https://www.currenttime.tv/a/propagandistskih-uchebnikah-predmetah-filmah-rossiyskih-studentov-shkolnikov/32554443.html

Propaganda in Russian schools: high school students will be taught history through the prism of the Kremlin. Euronews. (2023). Retrieved from https://ru.euronews.com/2023/09/01/enst-russia-and-education

Unscientific, ideological. New history textbook. Radio Liberty. (2023). Retrieved from https://www.svoboda.org/a/nenauchnostj-ideologizirovannostj-novyy-uchebnik-po-istorii/32540157.html

New history textbook swaps logic for propaganda. Octagon. (2023). Retrieved from https://octagon.media/politika/novyj_uchebnik_istorii_promenyal_logiku_na_propagandu.html

Frank, Robert H. (1997). The Frame of Reference as a Public Good. The Economic Journal, 107 (November), 1832–1847.

Russia showed new history textbooks with a section on "special operations". Mirror of the Week. (2023). Retrieved from https://zn.ua/war/v-rossii-predstavili-novye-uchebniki-s-razdelom-o-spetsoperatsii.html

Easterlin, R.A. (1974). Does Economic Growth Improve the Human Lot? Nations and Households in Economic Growth : Essays in Honor of Moses Abramovitz. (Paul A. David and Melvin W. Reder, Eds.). New York: Academic Press, Inc.

“History is the last thing a drowning ideology grabs onto”: history teacher Vladimir Maksakov on Medinsky’s new textbook and the authorities’ attempts to whitewash the past. Line. (2023). Retrieved from https://cherta.media/interview/istoriya-uchebniki-propaganda

New history textbook for high school students. What was rewritten in it and how it will affect education in Russia. BBC News. (2023). Retrieved from https://www.bbc.com/russian/articles/cmlxgvm7rejo

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-28

Як цитувати

Трофимчук, О., Заболотний, С., & Кацалап, В. (2025). Удосконалення методу семіотичного аналізу матеріалів для виявлення інформаційно-психологічного впливу. Екологічна безпека та природокористування, 53(1), 111–124. https://doi.org/10.32347/2411-4049.2025.1.111-124

Номер

Розділ

Інформаційні технології та математичне моделювання