Удосконалення методу семіотичного аналізу матеріалів для виявлення інформаційно-психологічного впливу
DOI:
https://doi.org/10.32347/2411-4049.2025.1.111-124Ключові слова:
метод семіотичного аналізу, інформаційно-психологічний вплив, пропаганда, цільова аудиторія, гіпотеза, управляюча інформація, інформаційний простір, деструктивна інформаціяАнотація
Удосконалення методу семіотичного аналізу здійснюється в інтересах виявлення інформаційно-психологічного впливу на цільові аудиторії. Це пов’язано з тим, що існує невідповідність шляхом визначення домінуючих повідомлень в інформаційному просторі. Охарактеризовані основні наративи, що використовуються для виправдання збройної агресії, зокрема героїзація “СВО”, демонізація України та Заходу, а також створення образу росії як жертви міжнародної змови. Пояснено суть інтеграції текстових і візуальних елементів у пропагандистських матеріалах для формування емоційного інформаційно-психологічного впливу на молодь, яка є основною цільовою аудиторією.
Метою статті є удосконалення методу семіотичного аналізу для виявлення інформаційно-психологічного впливу шляхом врахування гіпотези на управління інформацією, що дозволить підвищити спроможності сил оборони України у протидії інформаційним загрозам на деокупованих територіях України.
Проведене дослідження дозволило окреслити основні напрями роботи в інформаційному просторі на деокупованих територіях України та розробити інформаційну технологію для ефективної протидії російській пропаганді. Під час комплексного аналізу методів інформаційно-психологічного впливу на визначені цільові аудиторії отримано зміст наративних елементів, які встановлюють її поведінку. Проаналізовано нові підходи до використання інструментів інформаційно-психологічних операцій, що дозволяє глибше зрозуміти їхню роль у маніпуляції суспільною свідомістю та забезпеченні ідеологічного впливу в довгостроковій перспективі. Результатом дослідження є опис та декомпозиція методу семіотичного аналізу для виявлення інформаційно-психологічного впливу на визначені цільові аудиторії із поетапним аналізом конкретних маніпуляцій. Це розширює теоретичне розуміння використання матеріалів як інструментів інформаційно-психологічного впливу, сприяючи глибшому аналізу пропагандистських стратегій росії у системі освіти. Тому наведене удосконалення методу семіотичного аналізу для виявлення інформаційно-психологічного впливу в умовах сучасного протистояння фейкам і дезінформації є необхідним інструментом оцінювання інформаційного простору. Впровадження удосконаленого методу семіотичного аналізу для виявлення інформаційно-психологічного впливу доцільно почати з окремих функціональних областей.
Посилання
Medinsky, V.R., Torkunov, A.V. (2023). History. History of Russia. 1945 – early 21st century: 11th grade. Moscow: Education.
Zelenin, V.V. (2017). Fundamentals of Myth Design: Psychotechnologies of Media Reality Management. Educational and Methodological Manual. Kyiv: "Gnozis".
Pocheptsov, G.G. (2023). Propaganda as management of knowledge and ignorance. Retrieved from https://detector.media/infospace/article/221158/2023-12-29-propaganda-kak-upravlenye-znanyem-y-neznanyem/
Absolute support of “SVO” and war “to the last ukrainian”. Medinsky showed a new history textbook. North. Realities. (2023, August 8). Retrieved from https://www.severreal.org/a/medinskiy-pokazal-novyy-uchebnik-istorii/32538897.html
Sevryugin, Igor. (2023, August 21). "Pumping with Hatred." History Teacher on New Propaganda Textbooks, Subjects, and Films for Russian Students and Schoolchildren. Current Time. https://www.currenttime.tv/a/propagandistskih-uchebnikah-predmetah-filmah-rossiyskih-studentov-shkolnikov/32554443.html
Propaganda in Russian schools: high school students will be taught history through the prism of the Kremlin. Euronews. (2023). Retrieved from https://ru.euronews.com/2023/09/01/enst-russia-and-education
Unscientific, ideological. New history textbook. Radio Liberty. (2023). Retrieved from https://www.svoboda.org/a/nenauchnostj-ideologizirovannostj-novyy-uchebnik-po-istorii/32540157.html
New history textbook swaps logic for propaganda. Octagon. (2023). Retrieved from https://octagon.media/politika/novyj_uchebnik_istorii_promenyal_logiku_na_propagandu.html
Frank, Robert H. (1997). The Frame of Reference as a Public Good. The Economic Journal, 107 (November), 1832–1847.
Russia showed new history textbooks with a section on "special operations". Mirror of the Week. (2023). Retrieved from https://zn.ua/war/v-rossii-predstavili-novye-uchebniki-s-razdelom-o-spetsoperatsii.html
Easterlin, R.A. (1974). Does Economic Growth Improve the Human Lot? Nations and Households in Economic Growth : Essays in Honor of Moses Abramovitz. (Paul A. David and Melvin W. Reder, Eds.). New York: Academic Press, Inc.
“History is the last thing a drowning ideology grabs onto”: history teacher Vladimir Maksakov on Medinsky’s new textbook and the authorities’ attempts to whitewash the past. Line. (2023). Retrieved from https://cherta.media/interview/istoriya-uchebniki-propaganda
New history textbook for high school students. What was rewritten in it and how it will affect education in Russia. BBC News. (2023). Retrieved from https://www.bbc.com/russian/articles/cmlxgvm7rejo
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 О.М. Трофимчук, С.В. Заболотний, В.О. Кацалап

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Збірник «Екологічна безпека та природокористування» працює у рамках міжнародної ліцензії Creative Commons Attribution («із зазначенням авторства») 4.0 International (CC BY 4.0).
Ліцензійна політика журналу сумісна з переважною більшістю політик відкритого доступу та архівування матеріалів.