Особливості оцінки професійних ризиків при вантажних автомобільних перевезеннях

Автор(и)

  • В.А. Цопа Доктор технічних наук, професор кафедри менеджменту, Міжнародний інститут менеджменту, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-4811-3712
  • С.І. Чеберячко Доктор технічних наук, професор кафедри охорони праці та цивільної безпеки, Національний технічний університет "Дніпровська політехніка", Дніпро, Україна https://orcid.org/0000-0001-5866-4393
  • О.О. Яворська Канд. техн. наук, професор кафедри охорони праці та цивільної безпеки, Національний технічний університет "Дніпровська політехніка", Дніпро, Україна https://orcid.org/0000-0001-5516-5310
  • Т.О. Негрій Кандидат технічних наук, доцент кафедри технологій захисту навколишнього середовища та охорони праці, Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-4239-3178
  • Т.М. Ткаченко Доктор технічних наук, професор кафедри технологій захисту навколишнього середовища та охорони праці, Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-2105-5951
  • О.В. Дерюгін Канд. техн. наук, доцент кафедри управління на транспорті, Національний технічний університет "Дніпровська політехніка", Дніпро, Україна https://orcid.org/0000-0002-2456-7664

DOI:

https://doi.org/10.32347/2411-4049.2023.2.85-99

Ключові слова:

безпека праці, професійний ризик, оцінка ризику, дорожньо-транспортна пригода, динамічна модель

Анотація

Метою статті є розробка процесу керування професійними (динамічними) ризиками при вантажних перевезеннях через зміни в часі небезпечних чинників.
Для побудови процесу керування професійними (динамічними) ризиками вантажних автомобільних перевезень використали основні принципи системної динаміки із застосуванням моделі «краватка-метелик» для встановлення причинно-наслідкових та зворотних зв'язків між небезпечними чинниками, що діють на водія.
Розроблена модель зв’язку небезпечних чинників внутрішнього та зовнішнього середовища організації, пов’язаних з їх негативним впливом на зростання вірогідності настання небезпечної події (інциденту) та ступеня тяжкості в часі. Це дозволило розробити на основі взаємодії ймовірності настання небезпечної події та тяжкості наслідків, з урахуванням зміни фізичного і психологічного стану водія, динамічну модель оцінки професійного ризику водія. Для аналізу запропоновано зміни професійних (динамічних) ризиків в часі водія вантажного автомобіля: за годинами доби (з 00.00-24.00 години); за днями тижня (понеділок, вівторок, середа, четвер, п’ятниця, субота, неділя); за сезоном року (весна, літо, осінь, зима). З урахуванням взаємодії трьох основних складових: наявності загрози чи небезпеки, взаємодії між вантажним автомобілем і людиною, наявності каталізатора (фізичний і психологічний стан водія) проводиться визначення величини професійного ризику. Для перевірки адекватності проведених оцінок, з урахуванням зміни впливу небезпечних чинників на вірогідність настання небезпечної події та ступеня тяжкості травм від неї з урахуванням часу, розроблено алгоритм, який дозволяє відслідкувати кожен крок керування професійними ризиками. Встановлено, що неприйнятний рівень ризику фіксується в нічну пору доби та в зимовий час, при невідповідних кліматичних умовах, що потребує розробки дієвих запобіжних заходів з безпеки.
Наукова новизна полягає в обґрунтуванні динамічної моделі з оцінки професійного ризику водія на основі взаємодії ймовірності настання небезпечної події та тяжкості наслідків з урахуванням зміни фізичного і психологічного стану водія.
Практичне значення полягає у розробці форм оцінки професійного ризику водія.

Посилання

Rasmussen, J., & Svedung, I. (2000). Proactive Risk Management in a Dynamic Society. Karlstad, Sweden: Swedish Rescue Services Agency. ISBN: 91-7253-084-7.

Cheng, G., Cheng, R., Zhang, S., & Sun, X. (2019). Risk evaluation method for highway roadside accidents. Advances in Mechanical Engineering, 11(1), 1-12. https://doi.org/10.1177%2F1687814018821743

Kizito, A., & Semwanga, A.R. (2020). Modeling the Complexity of Road Accidents Prevention: A System Dynamics Approach. International Journal of System Dynamics Applications, 9(2), 24-41. https://doi.org/10.4018/IJSDA.2020040102

Goh, Y.M., Love, P.E.D., Stagbouer, G., & Annesley, C. (2012). Dynamics of safety performance and culture: A group model building approach. Accident Analysis and Prevention, 48, 118-125. https://doi.org/10.1016/j.aap.2011.05.010

Zhu, Y.J. (2011). The Basis and Method for Engineering Project Risk Identification. Modern Enterprise, 9, 24-25.

Xu, G.Q. & Zou, J. (2006). The Method of System Dynamics: Principle, Characteristics and New Development. Journal of Harbin Institute of Technology (Social Sciences Edition), 8, 72-77.

Wan, J., & Liu, Y. (2014). A System Dynamics Model for Risk Analysis during Project Construction Process. Open Journal of Social Sciences, 2(6), 451-454. http://dx.doi.org/10.4236/jss.2014.26052

Ferdman, G.P. (2020). Some proposals for the accession of Ukraine’s transport security to the european transport security system. Journal Scientific notes of Taurida National V.I. Vernadsky University, series «Public Management and Administration», 31(70), №4, 134-139 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32838/TNU-2663-6468/2020.4/21

Tsopa, V., Cheberiachko, S., Yavorska, O., Deryugin, O., & Bas, I. (2022). Increasing the safety of the transport process by minimizing the professional risk of a dump truck driver. Mining of mineral deposits, 16(3), 101-108. https://doi.org/10.33271/mining16.03.101

Soloviova, O., & Valko, A. (2020). Prerequisites for implementing security measures at the airport. Science-based technologies, 46(3), 407-414 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.18372/2310-5461.47.14939

Yao, BZ, Yang, CY, & Yao, JB. (2010). Tunnel surrounding rock displacement prediction using support vector machine. Int J Comput Intell Syst, 3, 843-852.

Yu, B, Zhu, HB, Cai, WJ, et al. (2013). Two-phase optimization approach to transit hub location – the case of Dalian. J Transport Geogr, 33, 62-71.

Tsopa, V. (2018). Basic methodology of risk management in management systems. Okhorona pratsi, 1, 18-26 [in Ukrainian].

Yao, BZ, Hu, P, Lu, XH, et al. (2014). Transit network design based on travel time reliability. Transport Res C Emerg Tech. 15. Yu, B, Zhang, C, Kong, L, et al. (2014). System dynamics modeling for the land transportation system in a port city. SIMULATION, 90(6), 706-716. https://doi.org/10.1177/0037549714533619

Yao, G., Huang, H., Sun, H., Wei, J. & Sun, G. (2010). The whole vehicle system dynamics modeling and simulation for transportation vehicle. In International Conference on Mechanic Automation and Control Engineering (pp. 698-701). https://doi.org/10.1109/MACE.2010.5536044

Tavakkolimoghaddam, S., Hadji Molana, S.M., Javadi, M. & Azizi, A. (2022). System dynamics model for intra-city multimodal transportation considering behavioral indicators and demand under uncertainty conditions. Journal of Advances in Management Research, 19(4), 533-559. https://doi.org/10.1108/JAMR-07-2021-0249

Starikov, А.I., Solarov, О.О., Mikulina, M.O., Tarelnyk, N.V. & Tatsenko, O.V. (2021). Using Different Approaches to Solving Logistics Tasks. Visnyk VPI, 4, 85-91 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31649/1997-9266-2021-157-4-85-91

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-28

Як цитувати

Цопа, В., Чеберячко, С., Яворська, О., Негрій, Т., Ткаченко, Т., & Дерюгін, О. (2023). Особливості оцінки професійних ризиків при вантажних автомобільних перевезеннях. Екологічна безпека та природокористування, 46(2), 85–99. https://doi.org/10.32347/2411-4049.2023.2.85-99