DOI: https://doi.org/10.32347/2411-4049.2019.4.92-104

Оцінка візуальної якості довкілля Солом’янського району міста Києва

Margaryta M. Radomska, Mykhailo V. Yurkiv, Alina V. Husieva

Анотація


Візуальне забруднення входить до числа екологічних проблем сучасних міських екосистем. Так, якість візуального середовища вважається важливим елементом якості життя жителів міст. У роботі показано процес формулювання концепції візуального забруднення, що свідчить про відсутність однозначного визначення. Проведено диференціацію елементів візуального забруднення, а також властивостей візуальних полів. Аналіз методів оцінки візуального забруднення продемонстрував здебільшого описовий характер відповідних дослідницьких робіт. У ряді випадків для оцінки застосовуються складні інструментальні методи, результати яких інтерпретують знову в описовій формі. Розроблено спеціальний метод оцінювання якості візуального середовища, який враховує такі параметри, як ступінь агресивності та однорідності, забруднення рекламою та торговими точками, транспорт та навантаження населення, площа та розташування зелених зон, рівень затінення та наявність скупчень сміття. Кожен параметр, що входить до оцінки, забезпечений рейтинговою шкалою та ваговим індексом, що відображає його внесок у формування візуального ландшафту. Для апробації методу проведено оцінку візуального середовища у Солом’янському районі міста Києва. Результати демонструють високий рівень візуального забруднення вздовж основних автомобільних доріг та вулиць, а саме вулиці Борщагівська, вулиці Вадима Гетьмана, проспекту Космонавта Комарова, Чоколівського бульвару та Повітрофлотського проспекту. Малі вулиці, зокрема вулиця Левановського, вулиця Ніжинська та проспект Валерія Лобановського, з переважно житловою забудовою, демонструють передбачувано нижчу інтенсивність забруднення, але збільшують площу низьких якісних полів зору. Найпоширеніший елемент візуального забруднення – це скупчення сміття, транспортні затори, нерегульована роздрібна торгівля та відсутність зелених насаджень. Розроблено рекомендації щодо покращення якості візуального середовища, включаючи необхідність розробки міського стандарту візуального середовища.


Ключові слова


візуальне забруднення; бальна оцінка; наслідки для здоров'я людини; якість життя

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Urbanization and Development Emerging Futures. (2016). Nairobi: UN Habitat.

Lynch, K. (1960). The Image of the City. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.

Dandis, D. (2009). The Principles of Visual Literacy. Translated by M. Sepehr. Tehran: Soroush Publication.

Carmona, M. (2010). Public Places and Urban Spaces. London: Routledge.

Tibaldez, F. (2004). Citizen-Oriented Urban Development, Modernization of Public Areas in Cities and Urban Environments. Isfahan: Khak Publication.

Bondarchuk, O., Petruk, V., & Tsvenko, O. (2016). Ecological safety of visual perception of natural and artificional environment. Ecological Sciences, 1/2, (12-13), 58-64.

Asher, M. F., Tolhurst, D. J., Troscianko, T., & Gilchrist, I. D. (2013). Regional effects of clutter on human target detection performance. Journal of Vision, 13.5:25, 1–15. doi: 10.1167/13.5.25

Banerjee, S. (2017). A study of visual pollution and its effect on mental health. Scholarly research journal for interdisciplinary research, 4/30. 4768-4771.

Jana, M. K., & De, T. (2015) Visual pollution can have a deep degrading effect on urban and suburban community: a study in few places of Bengal, India, with special reference to unorganized billboards. European Scientific Journal. Special edition, Vol. 1, 1-14.

Filin V. (1998). Videoecology. Moscow: MC "Videoecology".

Sivaramanan, S. (2016). Visual Pollution. Sri Lanka: Central Environmental Authority.

Hasan, A. (2015). Hazardous attraction: External-to-vehicle distraction caused by billboard advertisements in Lahore. Global Media Journal: Pakistan Edition, 8(2), 1–9.

Asher, M., Gilchrist, I., Troscianko, T., & Tolhurst, D. (2012). Predicting performance in natural scene searches. Journal of Vision, 12(9), 266-278. doi:10.1167/12.9.266.

Henderson, J. M., Chanceaux, M., & Smith, T. J. (2009). The influence of clutter on real-world scene search: Evidence from search efficiency and eye movements. Journal of Vision, 9 (1): 32, 1–8, doi:10.1167/9.1.32.

Neider, M. B., & Zelinsky, G. J. (2011). Cutting through the clutter: Searching for targets in evolving complex scenes. Journal of Vision, 11 (14): 7, 1–16, doi:10.1167/11.14.7.

Bravo, M. J., & Farid, H. (2006). Object recognition in dense clutter. Perception & Psychophysics, 68, 911-918.

Portella, A. A. (2007). Evaluating Commercial Singns in Historic Streetscapes: the Effects of the Control of Advertising and Signage on User’s Sense of Environmental Quality. Oxford Brookes University.

Chmielewski, S., Samulowska, M., Lupa, M., Lee, D., & Zagajewski, B. (2018). Citizen science and WebGIS for outdoor advertisement visual pollution assessment. Computers, Environment and Urban Systems, 67, 97–109. https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2017.09.001

Wakil, K., Naeem, M. A., Anjum, G. A., Waheed, A., uddin Thaheem, M. T., & ul Hussnain, M. Q. (2019). The Assessment and Mapping of Urban Visual Pollution through an Assembly of Open Source Geospatial Tools, Proceedings of 24th International Conference on Urban Planning and Regional Development in the Information Society, Tagungsband, 2-4 April 2019, 723-730.

Nami, P., Jahanbakhsh, P. & Fathalipour, A. (2016). The Role and Heterogeneity of Visual Pollution on the Quality of Urban Landscape Using GIS; Case Study: Historical Garden in City of Maraqeh. Open Journal of Geology, 6, 20-29. doi: 10.4236/ojg.2016.61003.

Aydin, C. C., & Nianci, R. (2008). Environmental harmony and evaluation of advertisement billboards with digital photogrammetry technique and GIS capabilities: A case study in the city of Ankara. Sensors, 8(5), 3271–3286. https://doi.org/10.3390/s8053271

Karimipour, H., Mojtahedi, M., & Dehkordi, F. A. (2015). Introduction to a quantitative method for assessment of visual impacts of Tehran Towers. Journal of Soil Science and Environmental Management, 6(6), 132–139. https://doi.org/10.5897/JSSEM12.046

Chmielewski, S., Lee, D., Tompalski, P., Chmielewski, T., & Wezyk, P. (2016). Measuring visual pollution by outdoor advertisements in an urban street using intervisibilty analysis and public surveys. International Journal of Geographical Information Science, 30, 801-818. 10.1080/13658816.2015.1104316.

Некос А. Н. Естетика урбогеосистем (огляд досліджень) / А. Н. Некос, В. В. Мірошниченко // Вісник Одеського національного університету. Серія : Географічні та геологічні науки. – 2013. – Т. 18, вип. 2. – С. 118-126.

Мірошниченко В. В. Комфортність навколишнього середовища урбогеосистем міста Харкова (відеоекологічний аспект) / В. В. Мірошниченко // Людина та довкілля. Проблеми неоекології. – 2012. – № 1-2. – C. 92-99.

Романчук С. П. Досвід оцінки ландшафтів Києва для збереження та оптимізації середовища / С. П. Романчук, О. В. Савицька // Фіз. географія і геоморфологія. – 2008. – Вип. 54. – С. 209-226.

Зеленська Л.І. Картографічна оцінка привабливості міських ландшафтів (на прикладі м. Дніпропетровськ) / Л. І. Зеленська, Ю. В. Цурікова // Проблеми безперервної географічної освіти і картографії. – 2009. – Вип. 10. – С. 85-90.

Bondarchuk O. Ecological safety of visual environmental and videoecological perception (VEP) of Vinnitsia / O. Bondarchuk, V. Petruk / Environmental problems. – 2016. – Vol. 1, № 1. – p. 35-39.

Кундельська Т. В. Огляд методик оцінки візуальних впливів в межах урбосистеми та пропозиції щодо проведення такої оцінки на території м. Івано-Франківська / Т. В. Кундельська. Екологічна безпека та збалансоване ресурсокористання, 2017. – № 2 (16). – C. 86-91.

Kamicaityte-Virbasiene, J., & Samuchovi, O. (2013). Free Standing Billboards in a Road Landscape: Their Visual Impact and Its Regulation Possibilities (Lithuanian Case) Júrate Kamicaityté-Virbasiené, Ona Samuchoviené. Environmental Research Engineering and Management, 4(4), 66–78.

Wakil, K., Hussnain, M. Q., Waheed, A., & Naeem, A. M. (2016). Contextual Review of Outdoor Advertisements: Impacts and Regulatory Practices. Science International, 1(1), 531–535.

Ogunbodede, E. F., & Sunmola, R. (2014). Posters, Banners and Billboards Visual Pollution in Nigerian Urban Environment: Challenges to Urban Managers. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 19(6), 56–64.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2019 Margaryta M. Radomska, Mykhailo V. Yurkiv, Alina V. Husieva

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (онлайн-версії) - 2616-2121
ISSN (друкованої версії) - 2411-4049